новини корупції

Як європейські олігархи душать свободу слова. Угорський прецедент

ср, 28/08/2019 — 11:22

Той факт, що журналісти знаходяться на межі вимирання, ставить Угорщину та інші європейські країни під загрозу.

Олігархи, пов’язані з угорським лідером, купують видання по всій Європі. Для Євросоюзу це означає більше «альтернативних» новин з вкрай правого флангу — і пряма загроза ліберальної демократії, пише Елісон Матлер на сайті проекту Coda.

На початку жовтня 2016 року співробітники Nepszabadsag, однієї з найстаріших угорських газет намагалися розслабитися заслужений вихідний. Останні місяці ситуація була дуже нервовою: ходили чутки, що найпопулярніша газета країни, виходила з часів антирадянського повстання 1956 року, стане наступною жертвою агресивної кампанії прем’єр-міністра країни Віктора Орбана, який старанно руйнував незалежні ЗМІ в країні.

Заступник головного редактора Мартон Гергеи згадує, як він робив дітям французькі тости, коли його життя полетіло шкереберть. Передбачається, що журналістика — це заняття, сенс якого в розслідуваннях і таємниці, але нікому в редакції і в голову не могло прийти, що може статися катастрофа, і коли саме це станеться. Близько пів на дев’яту ранку чергові кореспонденти в паніці почали дзвонити начальнику. Їх відрізали від корпоративної пошти і від серверів газети.

Через десять хвилин сайт Nepszabadsag завис, її архів був стертий і газета фактично померла. «Як Помпеї, — згадує Гергеи. — Це було як грім серед ясного неба, несподівано і жорстко». Помпеї загинули під тоннами лави під час виверження Везувію. Nepszabadsag знищили люди. Останні кілька років друзі дитинства Орбана і його політичні союзники або знищили або захопили видання, які не дотримуються генеральну лінію вождя. Іноді це були цілком прозорі способи захоплення майна. Іноді — як у випадку з Nepszabadsag — це було більше схоже на спецоперацію. Але без сумніву, вони були дуже ефективні. Зараз майже 80% угорської преси контролює або держава або друзі Орбана, стверджує Mertek media monitoring group, так що виходить, що концентрація медіа зараз сильніше, ніж коли-небудь після 1990 року, коли країна перейшла від однопартійного правління до демократії.

Тепер же про-орбановские угорські медіамагнати, багаті і з хорошими політичними зв’язками, ціляться у видання в інших європейських країнах: в Македонії, Словенії і навіть у Великобританії, де Орбан сподівається розвивати вкрай праву ідеологію.

Головнокомандувач в цій медіакампанії — той, кого Гергеи і його колеги вважають відповідальним за закриття Nepszabadsag, головний медіамагнат країни Леринц Месарош, друг дитинства Віктора Орбана.

Всього за кілька років він перетворився з дрібного бізнесмена, за деякими відомостями, що стояв на межі банкрутства, в одного з найбагатших людей Угорщини. У листопаді власники 476 видань, усі друзі Орбана, пожертвували ці активи фонду, якою управляє одна з компаній Месароша.

Звичайне п’ятиповерхова будівля в Буді раніше було редакцією Nepszabadsag. Зараз воно належить одній з компаній Месароша, і в ній знаходиться штаб-квартира цього фонду, який відомий в Угорщині як KESMA. Процвітаюче підприємство працює без легальних або політичних обмежень, консолідуючи медиаландшафт і в Угорщині, і за її межами. Мета: більше сервільності у висвітленні вкрай правої ідеології Орбана, менше цікавості в дослідженні бізнесу і політичних практик прем’єр-міністра і його друзів.

«Орбану потрібні регіональні союзники, — каже Агнес Урбан, дослідник з групи Mertek Media Monitor. — Угорщини йому недостатньо, він дуже амбітний».

Месарош, найвпливовіший медіамагнат Угорщини, пояснив свій зліт «з грязі в князі» впливом трьох чинників: «Бог, удача і Віктор Орбан».

У дев’яності у Месароша була маленька компанія з монтажу газового обладнання в Фельчуте, село на захід від Будапешта, відомої більшості угорців як місце народження прем’єр-міністра Орбана. Ці двоє стали друзями, їх об’єднала любов до футболу. У 2007 році Орбан призначив Месароша головою футбольної академії містечка. Після повернення Орбана до влади в 2010 році Месарошу, який був мером Фельчута до 2018 року, стало несподівано везти в справах.

До кінця 2018 року Месарош володів або контролював 203 компанії, володів статком приблизно 905 мільйонів євро, якщо вірити Форбс і Orange Files, сайту, який документує зростання «нелиберальной демократії» в Угорщині.

Коментуючи новини про те, що його стан росте швидше, ніж у засновника Facebook, Месарош відповів: «Може бути, я розумніший Марка Цукерберга».

Гергеи та інші незалежні журналісти кажуть, що тут справа не в розумі. Важливіше виявилися зв’язку Месароша.

В Угорщині держава відіграє важливу роль у рекламному бізнесі. Видання, вважаються недружніми до прем’єр-міністра, позбавляються доступу до рекламним бюджетам, в той час, як дружні Орбану видання купаються в грошах.

Багато бізнесів під контролем Месароша, а пізніше KESMA, отримали непогані прибутки від держави. У 2017 році державні витрати на рекламу склали 83% усіх рекламних доходів видань, пізніше переданих фонду KESMA. У тому ж році медіакомпанії, підконтрольні Месарошу, отримали доходи у розмірі 20,41 мільярда угорських форинтів або 65,7 мільйонів євро.

Кілька видань, яких викупили бізнесмени — друзі Обібрана — в останні кілька років перед захопленням провладними олігархами були прибуткові і показували непогані фінансові результати.

Nepszabadsag все ще забезпечувала себе, навіть говорячи про діяльність вождя негативно, коли почали циркулювати чутки про те, що її скоро закриють, каже її колишній головний редактор Гергеи. На чолі Mediaworks, компанії, яка купила і закрила газету в 2016 році, стояв чоловік, який не приховує, що підтримує Орбана. Цю компанію пізніше поглинуло одна з фірм Месароша.

Як говорить Гергеи, у роботи «медиамонстре» є багато переваг для журналіста. Перейти на бік уряду — і ти зможеш утримувати сім’ю і може бути навіть дозволиш собі тусуватися з бізнесменами з орбановской тусовки на протилежній від редакції боці Дунаю.

Гергеи та іншим незалежним угорським журналістам (яких все менше і менше) про розкоші думати не доводиться. Після закриття Nepszabadsag він і кілька колишніх колег спробували відкрити свою газету — але прогоріли, тому що у них не було для цього ні грошей, ні технологій.

Потім він зміг влаштуватися у шановний альтернативний тижневик HVG, у нього там зарплата на 30% менше, ніж у рідній газеті, і під його керівництвом 6 людина, а не 60, як раніше. І все ж він говорить: «Мені дуже пощастило і я дуже щасливий. Не так-то багато хороших робіт залишилося».

У грудні 2018 року угорські ліберальні активісти спробували заблокувати роботу KESMA за законом про обмеження конкуренції. Але угорські суди не змогли винести рішення по справі: Орбан оголосив фонд «стратегічно важливим в стратегічних інтересах». Євросоюз веде своє розслідування про те, чи порушує KESMA закони про вільний ринок, але єврокомісар з конкуренції Маргрете Вестагер вже дала зрозуміти, що не слід тут чекати якихось рішучих дій.

Дії Орбана по захисту KESMA дозволили Месарошу і його спільникам почати агресивну полювання за межами кордонів Угорщини.

Почалося все в 2017 році, коли два колишніх менеджера громадського телебачення Угорщині відкрили компанії в Македонії, збираючись інвестувати в місцеві ЗМІ, йдеться в документах OCCRP.

Угорські менеджери використовували ці компанії, щоб отримати контроль над півдюжиною місцевих видань, що підтримують правила тоді в Македонії консервативну партію, союзну партії Орбана. Під новим керівництвом видання почали публікувати фейкові і критичні новини про громадянському суспільстві опозиції, схожою на угорську медіакампанію проти Джорджа Сороса, стверджує OCCRP.

Таким плацдармом стала Словенія. Там три угорські медиафирмы (одна з яких засвітилася перед цим в Македонії) витратили рік на те, щоб отримати контроль над медіа-групою NOVA24TV.sl, в якій був телеканал, онлайн-портал новин та радіостанція, все засновано консервативної Словенської Демократичної партією. Угорці збільшили свою частку в компанії з 45% до 88%, стверджує OCCRP.

У квітні угорці перетнули Ла-Манш і запустили в Лондоні новинне агентство V4NA, яке висвітлює новинну порядку, спорт і публікує легкі статті по-угорськи, по-англійськи і по-французьки, передаючи, зрозуміло, точку зору Орбана.

Кажуть, що в редакції V4NA працює 50 осіб в Лондоні і в Центральній Європі, але не схоже, щоб видання отримало якесь серйозне вплив в британській і так вже перенасиченої медіасередовищі. Контент сайту платний, і незрозуміло, скільки у нього передплатників.

Зрозуміло, втім, хто володіє V4NA.

Компанія спочатку була зареєстрована у Лондоні послом Угорщини в Британії в 2018 році. У квітні Арпад Хабонь, головний політтехнолог Орбана, придбав сорокавідсоткову частку в компанії через своїх лондонських радників, Danube Business Consulting Ltd. А потім син керуючого центральним банком придбав у посла 57% частку в компанії через свій бізнес New Wave Media (NWM).

NWM став одним з активів, «пожертвуваних» KESMA минулої осені.

Гергеи каже, що відчуває змішані почуття щоразу проходячи повз непримітного будинку, в якому раніше сиділа його редакція. Зовні у цього радянських часів вдома немає нічого драматичного, крім хіба що мляво бовтається угорського прапора. Важливо те, що відбувається всередині.

До закриття Nepszabadsag публікував розслідування дій друзів Орбана, таких як директор центрального банку та людина, якого називають міністром пропаганди Антал Роган. Зараз мало хто пише такі матеріали. Навіть нейтральне освітлення зовнішньої політики зустрічається вже рідко.

Замість цього KESMA, фонд Месароша, штампує дурницю.

Контраст запаморочливий і депресивний, каже Гергеи. І такі ж його почуття до самого Орбану.

Тридцять років тому, коли впала Залізна Завіса, молоді політики давали багатьом молодим угорцям, включаючи Гергеи, надію на новий старт. Нині ж країна страждає і від ідеологічних шор самого Орбана, і від пересічності людей, які його оточують.

Гергеи вважає, що багато захоплення і закриття ЗМІ були частиною чистого бізнес-арифметики, своєрідного спорту, коли кожне закрите опозиційне видання ставало новим трофеєм на стінах у олігархів.

Той факт, що журналісти знаходяться на межі вимирання, ставить його країну і інші європейські країни під загрозу.

«Угорщина стала зразковим нелиберальным державою. І це відчувається», — говорить Гергеи.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал.

Источник — http://grom-ua.org/

Click to comment

Leave a Reply

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Популярные новости

To Top